این هفته قرار است درمورد فروشگاه اینترنتی صحبت کنیم. شما باید به‌عنوان دیجیتال مارکتر یا صاحب کسب‌وکار با مفاهیم مرتبط با انواع سایت و CMS آشنا باشید. لازم نیست یک شخص متخصص و فنی باشید، ولی باید این مفاهیم را یک‌بار مرور کرده باشید.

ویژگی‌های کسب‌وکار سنتی و آنلاین

درمورد کسب‌وکارها 3 عامل مورد بررسی است: 1- محصول 2- فرآیندها 3- پرداخت

ویژگی کسب‌وکار سنتی

در شرایطی که محصول کاملا فیزیکی، پرداخت، تسویه، فرآیندها فیزیکی و لجستیک هم فیزیکی است، با کسب‌وکار کاملا سنتی یا آفلاین رو‌به‌رو هستیم. برای مثال شما از یک مغازه‌ای تخم‌مرغ می‌خرید، وجه را نقد پرداخت می‌کنید. محصول فیزیکی، پرداخت فیزیکی و تحویل‌گرفتن محصول هم فیزیکی انجام شده است.

ویژگی‌ یک تجارت الکترونیک کامل

یک تجارت الکترونیک کامل یا E_commerce دارای محصول دیجیتال، فرایندها دیجیتال و پرداخت هم دیجیتالی است. برای مثال همین دوره بازاریابی دیجیتال که شما تهیه کردید. محصول دیجیتالی، پرداخت دیجیتالی، کل فرآیند بر بستر دیجیتال است.

یک خط افقی را فرض کنید. ابتدایی‌ترین نقطه، کسب‌وکار کاملا آفلاین و انتهایی‌ترین نقطه کسب‌وکار کاملا آنلاین است.

حال فکر کنید کجای این نمودار خطی فروشگاه اینترنتی قرار دارد؟

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه‌ آنلاین، وب‌سایتی است که امکان صدور فاکتور یا صورت‌حساب را دارد.

فرض کنید شما ارائه‌دهنده خدمت باشید. مثلا خدمات نظافت منزل. کاربر در سایت شما خدمت موردنظر، روز و ساعت را انتخاب می‌کند. فاکتوری برای کاربر به مبلغ 50هزارتومان در سایت ارائه می‌شود. فارغ از اینکه قرار هست مدل پرداخت نقد یا اینترنتی باشد یا از اعتبار حساب کاربر کم شود. این سایت طبق تعریفی که داشتیم، یک فروشگاه اینترنتی است.

تفاوت سایت و فروشگاه اینترنتی

با این تعریف تفاوت سایت و فروشگاه اینترنتی کاملا مشخص است. سایتی که صورت‌حساب صادر نمی‌کند فروشگاه اینترنتی نیست. در خارج از ایران نیز همین تعریف و تفاوت برقرار است.

اما در ایران یک تفاوت دیگر بین فروشگاه اینترنتی و وبسایت وجود دارد. فروشگاه اینترنتی نیاز به یک‌سری مجوز دارد که این مجوزها بسیار متنوع هستند. لازم است شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار یا یک دیجیتال‌مارکتر حتما از این مجوزها اطلاع داشته باشید.

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر سایت شما خبری، محتوایی هست نهایت کاری که باید انجام بدهید در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد ثبت‌نام کنید، تا نظارتی بر محتوای شما داشته باشند. هرچند این هم الزامی ندارد. اگر شرکتی هستید که سایت شما بروشور الکترونیکی برای خدماتتان است، هیچ مجوزی از هیچ‌جایی لازم ندارید.

تا وقتی هم وارد خطوط قرمز نشوید، وارد مسائل سیاسی نشوید، محتوای غیراخلاقی منتشر نکنید، و قواعد معمول و مرسوم در کشور را رعایت کنید، هیچ‌کس کاری به شما ندارد و به‌راحتی بدون اینکه مجوز نیاز داشته باشید برای وبسایت فعالیت کنید.

اما وقتی که فروشگاه اینترنتی باشید، یک‌مقدار ماجرا در کشور ما پیچیده است. مثلا اگر فروشگاه خدمات مالی ارائه بدهید، باید از بانک مرکزی مجوز بگیرید. اگر محصولات بهداشتی، آرایشی می‌فروشید، لازم است از وزارت بهداشت مجوز بگیرید. یک‌سری محصولات هست که شاید فروش حضوری آنها مشکلی نداشته باشد ولی اینترنتی نمی‌توان فروخت. باید حتما لیست محصولات قابل فروش به صورت اینترنتی را از سایت پلیس‌فتا بررسی کنید.

درمورد ارائه خدمات یا فروش محصولات آموزشی چند ارگان دخیل هستند. آموزش‌وپرورش، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، آموزش عالی که هرکدام مدعی هستند باید نظارت کنند.

بخشی از ماجرای مجوزها هم مربوط به اتحادیه‌ها است. مثلا شما اگر بخواهید کفش بفروشید، مجوز از اتحادیه کفش‌فروش‌ها یک‌طرف، مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم طرف دیگر نظارت بر فروش شما است.

برای اینکه با مجوز‌ها و قوانین کسب‌وکار اینترنتی آشنا شوید، ما یک ویدیویی در بخش نهم همین جلسه برای شما قرار داده‌ایم. این ویدیو گفتگوی دونفره عادل طالبی و آقای نصرالهی از حقوق‌دانان و وکلای حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها است.

 

پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره


اگر بعد از چندسال خواستیم از فروشگاه سازی مهاجرت کنیم آیا اطلاعات سایت بصورت استاندارد در اختیار ما قرار می گیرد تا در فروشگاه ساز یا سیستم مدیریت محتوا جدید وارد کنیم تا مورد بهره برداری قرار گیرد

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
1039

شما توی قسمت فروشگاه‌ساز فرمودین که استفاده از فروشگاه‌ساز،محدودیت به وجود میاره و نمیشه تغییری ایجاد کرد و باید در چارچوب امکانات فروشگاه‌ساز فعالیت کرد. از طرف دیگه،با بررسی‌ها و مقایسه‌ها دیدیم که فروشگاه‌سازها تقریباً تمام امکانات لازم رو توی پلن‌های جداگانه ارائه میکنند. سوالم اینه که درصورت استفاده از یه پلن کامل و جامع فروشگاه‌ساز،دقیقاً با چه محدودیت‌هایی ممکنه روبرو بشیم؟آیا محدویت‌های تاثیرگذاری هستند؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
1042

برای بالابردن امنیت فروشگاه سازها، راه حل خاصی وجود داره؟ یک مورد دیگه، برای تفاوت انواع هاست، هاست اشتراکی یه هاست اختصاصی یا مجازی هستش که کنترل پنل روش نصب شده و هر شخصی میتونه مدیریتش رو انجام بده ولی هاست اختصاصی و مجازی نیاز به سیس ادمین داره و افرادی که پیشینه نرم افزاری دارن نمیتونن مدیریت کنن. درست متوجه شدم؟ اگر تفاوت هر سه هاست رو بگید ممنون میشم

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
1044

بنده متوجه تفاوت بین‌ پرستاشاپ و فروشگاه ساز ها نشدم. تفاوت این دو در چه چیزی هست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
1047

اگه ممکنه راههای بهینه برای تست یک ایده جدید کسب و کار نوپا یا استارتاپ بدون انجام هزینه زیاد برای کسایی که دانش فنی برنامه نویسی ندارند رو هم بفرمایید. بعنوان مثال اگر قصد داشته باشیم مطابق روش Lean بدون هزینه زیاد و استخدام تیم فنی چندتا ایده کسب و کار پلتفرمی رو با یک دامنه و هاست و چندتا لندینگ پیج و ارائه فیچرهای مختلف تست Problem/Solution fit بزنیم و ببینیم کدوم از این فیچرها بیشتر با نیاز بازار انطباق داره، بعد تیم توسعه رو به یکی از روشهای outsource/in-house استخدام کنیم و CMS اختصاصی نهایی رو بر مبنای اون نتایج بنویسیم و به مرور بهبود بدیم، از چه گزینه هایی باید و میتونیم استفاده کنیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
8030

در توضیحات این ویدیو اشاره کردید که سایت سازها در SEO محدودیت دارند. سوال من این است که آیا من میخواهم با استفاده از فروشگاه سازها تست بگیرم خیلی تفاوت در SEO خواهم داشت برای تصمیم گیری به راه اندازی فروشگاه اصلی یا خیر.

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
8037

سوال من اینه که خیلیا میان تو سایتشون بازاریابی میکنن و محتوا میزارن. هرچند که خدمات میفروشن
خیلیا هم میان فقط دوره هاشونو مثل فروشگاه میزارن
کدوم درسته

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
12245

سلام جناب اقای طالبی
برای یاد گیری متد ها و روند های لجستیک و انبار داری برای فروشگاه های اینترنتی با فروش متوسط 1000بسته در روزمنابعی رو میشه معرفی کنین که مطالعه کنیم یا در دوره ای شرکت کنیم مطالب به روز و روش های موجود و ابزار هاش رو بشناسیم؟
سوالم شاید غیر مربوط به ویدئو باشه و خیلی معذرت میخام
ممنون میشم راهنماییم کنین

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
12263

اینماد کافی نیست؟؟؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15558

سلام بنده سوالم این هست که برای فروشگاه ساز ها میتونیم ای نماد نگیریم؟ فارغ از بحث اعتماد مشتری
سوال دوم شرایط گرفتن ای نماد چی هست
سوال سوم بدون جواز داشتن میتونیم یه ریتیلر کوچیک راه بندازیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
15881

سلام وقت بخیر - سایت سازیتو تعرفه را با لایسنس اعلام نموده است ایا داشتن لاسینس می تواند به نوعی امنیت را بلا ببرد و این نوضوع در سایت های فروشگاه ساز دیگر مطرح نشده است ؟
سوال بعدی من در خصوص سایت majento است این سایت خارجی همانند سایت های فروشگاه ساز های ایرانی است ؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.
18479

خلاصه موضوعات ویدئو

به عنوان یک دیجیتال مارکتر یا صاحب کسب و کار باید مفاهیم ابتدایی را یک بار مرور کرده باشید. لازم نیست این اطلاعات در حد مهارت کامل باشد اما بهتر است با محدودیت‌های یک CMS، انواع هاست و مانند آن آشنایی داشته باشید.

فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه‌ آنلاین نوعی از وب سایت است که امکان صدور صورت حساب را دارد.

در داخل ایران برای یک فروشگاه اینترنتی باید مجوزهای لازم از حوزه فعالیت خود را داشته باشد. به عنوان مثال اگر فروشگاه، ارائه دهنده خدمات مالی است این مجوز توسط بانک مرکزی صادر می‌شود یا برای فروشگاه‌های آرایشی، وزارت بهداشت ناظر آن خواهد بود. توضیحات کافی برای ساز و کار این مجوزها در منابع درسی این فصل قرار خواهد گرفت.

یک تجارت الکترونیک کامل یا E_commerce دارای محصول مجازی، فرایند مجازی و عامل مجازی است.

محصول فیزیکی، پرداخت فیزیکی، لجستیک فیزیکی