با عضویت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال می‌توانید تمام ویدئوهای دوره را مشاهده کنید.


پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان دوره

شما در ویدیو اشاره کردید بندهای سخت گیرانه(منظور جزییات کامل) در قرارداد پشتیبانی برای هر دو طرف بذاریم که به بهترین شکل پروژه پشتیبانی بشه.اما در واقعیت هیچ وقت این اتفاق نمیافته در واقع معمولا کار با تاخیر هستش و با توجه به اینکه میخوایم رابطه طولانی مدت هم با شرکت مورد نظر داشته باشم بحث جریمه دیرکرد میتونه تو رابطه تاثیر بذاره و اینکه بخوایم کلا شرکت مورد نظر رو عوض کنیم یه کاری هست که هزینه و ریسک رو برای شرکت های کوچیک بالا میبره؟منظورم اینه نوشتن جزییات دقیق کامل خوبه اما اجرایی کردن اون به راحتی نوشتن بندهای قرارداد نیست و حتی در صورت اجرا هم، میتونه همکاری آینده دو طرف رو با مشکل ایجاد کنه. بحث دوم اینه که شما رقمهای طراحی سایت های معمولی رو دقیق اعلام کردید یا خیر مثلا منظور شما از طراحی یک سایت 100 میلیون چجور سایتی هستش ؟ این قیمت رو چجور شرکتی میده؟ چون مثلا اگه ما سایت فروشگاهی رو در نظر بگیریم با قیمت های خیلی کمتر هم هستند که انجام بدهند وسوال سوم من معیارهای انتخاب یک شرکت مناسب طراحی سایت چی هستش؟ آیا فقط باید به نمونه کارها اکتفا کنیم یا معیار دیگه ای هم هست که باید در نظر بگیریم؟ برای شروع کار سراغ چجور شرکتهایی بریم

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

در مورد هفته سوم گفتید قرار داد پشتیبانی حتما هنگام قرار داد بنویسید ولی نگفتید چرا بعدش ننویسیم؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

جناب طالبی امکانش هست یک چک‌لیست از مواردی که باید درقراردادهای‌ برون سپاری CMS و همینطور موارد مربوط به In-house رعایت بشه بهمون بدید؟؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

چون جلسات رو با سرعت کمتری نسبت به سایرین دنبال می‌کنم این سوال برای من در قسمت قرارداد اوت سورس پیش اومده: یکی از موارد مورد ابهام همیشه نحوه تحویل گرفتن پروژه و در حقیقت ``تحویل`` پروژه است. چطور میشه به صورت جامع و مانع تحویل رو تعریف کرد؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

میخواستم بپرسم یک کارفرما که خودش اطلاعات زیادی نداره ،اگر ناظر را شخص بخواد انتخاب کنه و نه شرکت، به چه کسی و با چه تخصص و معیاری به عنوان ناظر باید اعتماد کنه ؟
وآیا مجری میتونه بگه من این ناظر رو قبول ندارم؟ یا تعیینش کاملا به انتخاب کارفرماست؟

به این سوال پاسخ داده شده است ولی برای مشاهده پاسخ این پرسش،باید عضو دوره باشید و بسته شامل این جلسه را تهیه کرده باشید. پاسخ‌ها به صورت فایل صوتی، ویدئویی یا متنی هستند و اهمیت پرسش و پاسخ‌ها در بسیاری از موارد حتی از ویدئوهای آموزشی دوره هم بیشتر است! در واقع، مهمترین ویژگی دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، همین پرسش و پاسخ‌ها است که با عضویت و تهیه بسته‌ها می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خلاصه موضوعات ویدئو

در صورتی که برای انجام امور IT و برنامه نویسی اقدام به برون سپاری پروژه خود به یک شخص، تیم و یا شرکت نمایید اصطلاحا تیم خود را از نوع Outsource انتخاب کرده‌اید.مهم‌ترین مزیت این CMS حذف هزینه مالیات، بیمه و مانند آن است و کارفرما تنها هزینه پروژه را پرداخت می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای این نوع قرارداد شرکت‌های معتبر به عنوان مجری انتخاب شوند.

یک قرارداد بصورت معمول شامل نام هر یک از طرفین، نوع معامله، وجه معامله ، تاریخ آغاز و اتمام پروژه است اما موارد بسیار مهمی مانند شرایط فسخ، خسارت، ناظر، مرجع داوری و شرایط پشتیبانی در آن باید مدنظر قرار داده شود.

ممکن است در برخی قراردادها هر یک از طرفین نتواند به تعهدات خود عمل کند و همین مسئله سبب خسارت به طرف دیگر معامله شود. بدین منظور در قرارداد بند خسارت و میزان آن نوشته می‌شود. میزان خسارت به‌صورت معمول نسبت به مبلغ پروژه و مدت آن تعیین شده و محل پرداخت آن نیز در همین بند مشخص می‌شود.علاوه بر آن یک چک ضمانت معادل کل مبلغ قرارداد و یا دو برابر آن بابت خسارت تحویل می‌شود.

شرایط فسخ حتما باید در قراداد درج شود.اگر کارفرما اقدام به فسخ کند ملزم است تمام پول و یا بخشی از آن را به مجری پرداخت نماید.

ناظر می‌تواند شخص و یا یک شرکت بوده و نام آن در قرارداد نوشته می‌شود.بهتر است مشخصات و نوع نظارت ناظر در تمام بندهای قرارداد ذکر شده و هر بند آن به امضای کارفرما و مجری برسد. معمولا حضور ناظر مبلغ قرارداد را افزایش می‌دهد اما با توجه به کاهش ریسک شکست، این افزایش منطقی خواهد بود.

هنگام بروز هرگونه مشکل طرفین به ناظر مراجعه می‌کنند و در صورت عدم پذیرش نظر ایشان توسط هر یک از طرفین، مرجع داوری قضاوت را به عهده خواهد گرفت.مرجع داوری می‌تواند انجمن صنفی، اتحادیه و یا یک شخص باشد.توجه کنید تا زمانی که هر یک از طرفین نظر حاکم را نپذیرد مجبور به پرداخت خسارت تا زمان اعلام قطعی رای مراجع قانونی است.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد عدم انعقاد قرارداد پشتیبانی هم‌زمان با قرارداد پروژه اصلی است. به‌صورت معمول پس از تحویل یک پروژه سه ماه زمان برای تغییرات و بررسی آن و سپس پشتیبانی خدمات شروع می‌شود.

یک قرارداد حداقل دارای 15 صفحه شامل ضمائم و پیوست، تعریف صفحه ورودی، نحوه گردش داده، ترتیبات امنیتی، قرارداد منع افشای اطلاعات NDA و مانند آن است. از مزایای پیوست و ضمائم می توان به ثبات معامله و عدم تغییرات ناگهانی توسط کارفرما اشاره کرد. در صورت هرگونه تغییر در شرایط قرارداد باید نحوه انجام و مبلغ آن به‌صورت الحاقیه به قرارداد اضافه شود.

نوعی قرارداد کارفرما و مجری برای ارائه خدمات به کارفرما در صورت بروز مشکل و پیگیری آن است.قراردادهای پشتیبانی مانند قرارداد اصلی شامل تمام بندهای قرارداد بوده و زمان آن بین 3 تا 5 سال است.


مبلغ قرارداد پشتیبانی به‌صورت ترکیبی از یک مبلغ ثابت به علاوه پرداخت جداگانه بابت هر تغییر است. برای محاسبه این مبلغ یک مبنا را بر اساس سال جاری انتخاب کرده و در سال های بعد همان را ملاک محاسبه قرار می‌دهند. به عنوان مثال هزینه پشتیبانی در سال اول به میزان 10 سکه تمام بهار آزادی بوده و در سال‌های آینده نیز همین ملاک قرار داده می‌شود. همچنین مجری می‌تواند تخصص های به‌کار رفته در پروژه را در انتهای قرارداد نوشته و میزان ساعت آن را هم یادداشت نماید و سپس طبق فرمولی که در ویدئو کامل توضیح داده شد مبلغ قرارداد محاسبه شود.

مهم‌ترین تفاوت در این دو قرارداد بند فسخ آن می‌باشد. در قرارداد پشتیبانی بند فسخ سخت‌گیری بیشتری برای مجری خواهد داشت.

در شرایطی که تغییر در یک کسب و کار زیاد باشد بهتر است از outsource استفاده کنیم.اگر تغییرات لازم است سریع انجام شود In-house بهترین انتخاب است.